Fa uns dies vam acabar una experiència docent on l’objectiu era perdre la por a aprendre contingut d’una matèria que no és de llengua estrangera, amb part oral i escrita en llengua anglesa. Des de fa uns anys, al curs de 4t d’ESO aprenem part de la història d’Amèrica, i més concretament de la formació dels EEUU, amb informació que s’explica en anglès ( una part) i en format de text i amb suport audiovisual.
Els alumnes treballen en grup, fan exposicions sobre cultures ameríndies, recerca a la web i contesten una prova escrita sobre personatges i esdeveniments de la història dels Estats Units, en llengua anglesa.
Enguany, la predisposició genèrica a seguir unes explicacions i voler participar fent preguntes en anglès, o anar traduint les explicacions en uns apunts al català ha estat realment molt valorable! Els nois i noies han mostrat força interès, i hem pogut parlar de moltíssims aspectes de cultures nadiues dels continents americans, que van molt més enllà de la història lineal i sempre subjectiva des del punt de vista d’Europa.
Hem aprofitat el temari proposat, per poder desmitificar la imatge romanticista del cinema que ens ha venut sobre l’Oest americà. Hem vist com eren els cowboys de veritat, i els sheriffs, i els indis. I poc tenen a veure amb la visió que guardem tots al cap quan ens parlen d’aquest tema.
Hem treballat la sensibilització envers visions històriques etnocèntriques, racistes i xenòfobes al voltant de l’esclavisme i del tracte rebut per la comunitat afroamericana.