Durant aquest curs, les dues classes de 1r d’ESO han participat en el projecte POSTDATA del MACBA, Correspondències d’artista a l’escola. Hem rebut un conjunt de propostes fetes per diferents artistes, per correu postal i de manera esglaonada, i les hem treballat de desembre a maig.
Els alumnes han fet un primer tastet d’art contemporani a partir dels reptes, propostes i provocacions successives dels diferents artistes ( Fermín Jiménez Landa, David Bestué, Ariadna Rodríguez, Nicolás Paris, Tere Recarens i Cris Blanco) en les que s’han generat situacions artístiques molt variades a les viscudes fins ara a l’escola; les quals han generat processos i resultats vinculats amb les pròpies expectatives, l’estranyesa i la disrupció pels reptes que se’ls hi proposaven, més la complicitat i el joc que s’ha generat entre l’alumnat.
#Fermín Jiménez Landa ens va demanar que captureśsim textures variades amb el frottage i que les enviéssim a través de l’art postal a qui volguéssim , fos una persona coneguda o desconeguda…vam tenir respostes de familiars, amics i algunes cartes que no van tenir cap retorn….
Entre els dos grups vam crear la carta topográfica del mundo, amb les textures capturades per cada una de nosaltres.
#Nicolás Paris Vam haver de fer una readpatació de la seva proposta, ja que no teníem el temps suficient per col.laborar amb un dels forns del barri i plantejar una massa diferent… Així que vam recordar les nostres masses preferides, i amb qui les havíem après a fer, i vam crear uns apunts creatius tot recordant les receptes…Ens vam adonar que la majoria havíem après a fer-les amb els familiars propers, tenint en compte el que ens demanava l’artista: l’aprenentatge compartit.
A partir d’aquí cada grup va decidir com fèiem una acció col.laborativa diferent al voltant de les masses: alguns grups es van trobar per cuinar una massa juntes, d’altres van cuinar diferents masses per separat amb diferents familiars en el transcurs del cap de setmana, altres van mostrar artísticament l’experiència de menjar pizzes els divendres i alguns el fet de trobar-se i compartir un croissant….
Les alumnes es van sorprendre de que amb les masses poguessin generar processos i accions artístiques.
#Cris Blanco L’artista ens va preguntar si algun cop ens havíem adormit a l’aula, i si havíem tingut algun somni, i si volíem explicar-li….D’aquí vam generar un debat sobre què fem quan ens avorrim i desconnectem a classe, què ens ve al cap, quines imatges, pensaments, etc…Vam decidir donar forma un d’aquests moments de desconnexió ….
>>Al setembre actualitzarem les imatges amb els treballs que ens han quedat a l’escola 😉
#David Bestué Davant la proposta de l’artista de les diverses maneres amb les que podem representar les coses, els elements de la realitat que ens envolten; vam treballar observant la pròpia mà i una fulla, per a veure si hi trobàvem semblances i diferències….vam començar amb una representació naturalista de totes dues, per acabar amb una representació més lliure…
#Ariadna Rodríguez, Vam escoltar el missatge de l’Ariadna sobre el clau del Basquiat els últims dies de classe, amb la qual cosa el treball el van realitzar només aquelles persones que ho van tenir clar i que els hi venia molt de gust….parlant de forma artística d’algun objecte que fos molt important per a elles.
Ha estat una experiència singular el fet de participar en el Projecte POSTDATA a partir de les diferents propostes de les artistes, que ens han permès una nova mirada sobre l’art contemporani, i repensar els nostres prejudicis respecte al què considerem que és art; i sobretot per adonar-nos de que els materials, suports, conceptes i connexions poden ser molt diferents als que imaginàvem i coneixíem ! Moltes gràcies per aquesta oportunitat!