Com a docent he de dir que em sento cofoi de poder presentar-vos el què és un pas molt gran en el temari de les classes de Ciències Socials amb ambdues classes del curs de 3r d’ESO.
La nostra escola, com a part del col·lectiu d’escoles de la Fundació Vedruna Catalunya ja ha començat a caminar per la ruta que ens marquen els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) que ha marcat l’ONU per a totes les escoles del món. Hi ha 17 objectius, i des de les escoles, en les diferents àrees els anem treballant. A 3r d’ESO, enguany hem decidit donar una volta més al què treballàvem a l’aula. El curs passat vam fer unes quantes passes, de les quals van sorgir projectes tan meravellosos com la sortida de Petjada Verda. Aquest curs hem estat cercant informació sobre tres temes que van sorgir gràcies a l’interès dels propis alumnes al voltant de la preocupació per l’ecologia i l’emergència climàtica. Vam definir tres temes: L’alimentació i tots els ingredients que ens hi podem trobar, donant rellevància a l’aspartam i edulcorants artificials, els colorants alimentaris, i els aliments probiòtics. El segon tema girava al voltant del concepte Cruelty free, i el testar materials i productes de la cosmètica i la higiene personal en animals als laboratoris. I en tercer lloc, vam tenir també un tema que era les alternatives en el món del tèxtil i el calçat sense fer servir cap material d’origen animal.
Els nois i noies de 3r van demostrar des d’un primer moment un interès ferotge per llegir, conèixer, aprendre i entendre què consumim i com ens alimentem i netegem, i quina mena de conseqüències pot comportar el consum reiterat i a llarg termini de certs components. Ens vam esparverar quan vam prendre consciència que molts dels components amb els que estan fets productes tan habituals a les nostres llars, i que consumeixen tots els membres de les nostres famílies com desodorants, xampús, cremes per les mans… són disruptors endocrins, i que poden tenir greus conseqüències com afectar glàndules com la Tiroide, i que per tant pot generar alteracions i malalties cròniques. El mateix vam sentir quan els diferents grups ens informaven que els colorants artificials poden augmentar i agreujar el TDAH, que l’Aspartam o tots els productes substitutius del sucre d’origen artificial, estan relacionats mitjançant estudis científics de fora del cercle de la indústria alimentària, amb càncers, diabetis de tipus I, fibromiàlgia, estats anímics depressius…
No ens hem conformat amb enterar-nos-en de què passa, sinó que alguns dels alumnes han volgut anar més enllà. Han parlat amb les seves famílies, i en alguns casos ja han començat a aparèixer canvis d’actitud pel que pertoca a consumir uns o altres productes. Així, hi ha qui ja ha llegit els components del seu desodorant, i ha decidit canviar-lo. Hi ha qui ja ha començat a tastar productes vegans, o a fer disminuir el consum de carn a la dieta familiar setmanal. Hi ha qui mira a les etiquetes dels seus productes de cosmètica si són testats en animals.
Estic especialment satisfet perquè les dues primeres sessions era jo qui els hi desvetllava qüestions sobre aquest tema que desconeixien. Però en les darreres sessions, han estat ells qui m’han informat d’apps per poder escannejar els productes sense haver de mirar els ingredients a les etiquetes identificatives que estan obligats a portar per llei. Per cert, es diu “Yuka”. La podeu descarregar des del vostre mòbil. Molt interessant tot plegat. Ara tocarà fer la passa més trascendental:
Doncs bé, jo ja ho he començat a fer amb vosaltres…. ara et toca a tu que estàs llegint aquest post!