SERVEIS ESCOLARS
Projecte Chromebooks
Com va començar tot?
En aquest article us volem explicar la transformació que ha sofert l’escola en poc més de 10 anys. Fa molts anys que a l’escola apostem per les noves tecnologies (terme una mica antiquat, ja que les tecnologies ens acompanyen en el dia a dia i per tant ja no són “noves”…), però així és com es van començar a dir fa uns quants anys.
Tot va començar amb una aula d’informàtica on els alumnes anaven una estona a la setmana a treballar amb els ordinadors. De seguida es va veure la necessitat d’ampliar la quantitat d’ordinadors i donat que no teníem la possibilitat de fer una altra aula, vam optar per comprar ordinadors portàtils compartits per als alumnes. Els teníem guardats en un carro, endollats per carregar-se per la nit. Aquest carro anava passant per les diferents aules on es volia treballar amb els ordinadors. Va arribar un punt que les necessitats educatives i la velocitat de les noves tecnologies augmentaven i calia incrementar el número d’ordinadors a l’escola.
El curs 2009-2010, des del Departament d’Ensenyament començava el projecte 1×1 que consistia en que cada alumne tingués un ordinador (finançat el 50% per la Generalitat i el 50% per la família). Com a escola convençuda de la necessitat de les noves tecnologies a l’aula, vam ser de les primeres a entrar en el projecte començant amb els alumnes de 1r d’ESO. El curs següent, el projecte va continuar però sense el finançament del 50% per part de l’administració. Com a escola, tot i l’inconvenient del no finançament, vam voler continuar el projecte i les famílies van assumir el cost sencer del netbook. Aquest sistema el vam mantenir fins el curs 2013-14. Tot i ser un molt bon projecte, els problemes tècnics dels ordinadors anaven augmentant (pantalles trencades, problema de càrrega de bateries, sistema operatiu lent, connexions wifi, virus, instal·lacions obsolete…), així com també anava augmentant el cost del manteniment informàtic per part de l’escola.
Inici del projecte Chromebooks
Volíem seguir amb el projecte on cada alumne tingués un ordinador però necessitàvem un canvi en el tipus de màquines. Aquest canvi va arribar el curs passat (2014-15), impulsat per totes les escoles Vedruna Catalunya, després d’una experiència pilot al centre Vedruna Gràcia. Així doncs, els alumnes de Cicle superior i 1r d’ESO de la nostra escola van començar a treballar amb Chromebook i vam resoldre d’aquesta manera la majoria dels problemes tècnics.
Què és un Chromebook?
Pels que porteu una estona llegint l’article i encara us pregunteu què és un chromebook, us en fem cincèntims: un chromebook és un ordinador personal que treballa amb el sistema operatiu Google Chrome OS i que utilitza el navegador web Chrome. Arrenca en 8 segons i tots els continguts (documents, aplicacions, etc) s’actualizen de forma automàtica. Estan pensats per treballar sempre en el núvol. És necessari tenir un compte gmail associat. Tot el contingut personal de gmail, s’hi pot accedir des del chromebook de l’alumne o des de qualsevol ordinador accedint al compte gmail. Gràcies a l’arquitectura multicapa, no cal tenir cap tipus de software antivirus.
Aquests ordinadors es van començar a comercialitzar a EEUU el 2011. L’Escola Vedruna de Gràcia vainiciar la prova pilot el setembre de 2013. EAl gener de 2014, juntament amb Vedruna Escorial Vic, van inciar el projecte chromebook com a escoles pioneres. El 2014-15, les 36 escoles Vedruna, vam entrar de cop en aquest projecte sent així, la comunitat d’escoles més gran d’Europa utilitzant els Chromebooks a l’aula.
Els Chromebooks a Vedruna Immaculada
Aquest curs 2015-16, a la nostra escola fem servir els Chromebooks des de 3r de primària fins a 2n d’ESO. A primària són chromebooks compartits. A ESO, un per alumne, amb la novetat que aquest curs 15-16 són màquines propietat de l’escola i les famílies en paguen un lloguer. Aquest lloguer permet gaudir de la màquina de 1r a 4t d’ESO, oblidant-se de qualsevol avaria o trencament de peces per part de la família perquè el lloguer inclou una assegurança que en paga les reparacions.
Google Apps
El fet de treballar amb chromebooks, de seguida hem descobert totes les avantatges de treballar en tot l’entorn educatiu de Google: Google Apps for education
L’inacabable món de les aplicacions de Google són una avantatge indiscutible per a tot el món educatiu. Crear documents, compartir-los amb els companys, amb el professor, la facilitat de la comunicació, la senzillesa de les eines, són només algunes de les infinites avantatges de treballar amb les Google Apps.
Una altra avantatge és que es poden utilitzar totes aquestes eines des de qualsevol dispositiu. No cal que sigui des del chromebook de l’alumne. Tant l’alumne com el professor, té tota la seva feina al núvol i des de qualsevol dispositiu hi entra amb el seu usuari de gmail. Com a escoles Vedruna, tenim un domini propi de google. En el nostre cas @vedrunaimmaculada,cat. Aquest compte el donem als alumnes des de 3r de primària. Al ser un domini propi, podem assegurar-nos que no sigui un correu amb arribada de correus brossa o pishing o similars. És un correu totalment controlat des de l’administrador google de l’escola i en qualsevol cas, tenim el poder de poder cancel·lar comptes si es donés el cas.
Com s’administra tot aquest model?
Cada escola té un o dos administradors google. En el nostre cas, el Daniel Badia de primària i la Susanna Adell de secundària són els administradors google de l’escola.
Els administradors google són els que gestionen totes les màquines chromebooks i tot el sistema de comptes gmail. Des d’una consola administradora, es creen els comptes de gmail (tant dels alumnes, com mestres i professors, com de tot el personal d’administració i serveis), es creen els grups de comunicació interna, es controlen les apps que apareixeran per defecte als chromebooks, es filtren el continguts que no es creuen convenients segons els cursosm etc.
Un cop al trimestre, els administradors google de cada escola vedruna, es troben amb la resta d’administradors google de les escoles Vedruna per intercanviar opinions, inquietuds, problemes tècnics i sobretot noves metodologies apps per aplicar a l’aula.
Les escoles Vedruna ja fa anys que treballem en xarxa. Això ens ajuda molt a intercanviar recursos i és una gran avantage a l’hora de comprar ordinadors. El fet que les 36 escoles comprin els ordinadors al mateix fabricant, fa abaratir molt els preus i això és una avantatge directre per a les famílies de cada escola.
Un model de futur
Els chromebooks es van començar a comercialitzar l’any 2011. L’any 2012, només representaven l’1% dels ordinadors de les aules dels EEUU. El 2015, ja han representat més de la meitat dels ordinadors de les escoles als EEUU. Creiem que anem per bon camí i seguirem apostant per aquesta nova eina que ha entrat a les aules catalanes i que de moment tot són avantatges.
Aquest primer trimestre hem tingut la visita d’escoles de fora de Catalunya que s’han interessat en el nostre projecte de chromebooks i han volgut veure els nostres alumnes treballant-hi en directe. Han quedat sorpresos de la rapidesa d’obertura del dispositiu de manera que no es perd temps de classe per començar a treballar, de la facilitat com els alumnes poden fer treballs coopertaius, de la facilitat de comunicació entre l’alumnat i el professorat a l’hora de compartir i corregir treballs… Ens fa molt il·lusió que ens tinguin com a escola pionera que treballa amb aquests dispositius.
Cal afegir en aquest article que l’escola no només treballa les tecnologies amb els chromebooks. Fa molts anys que totes les aules disposen de PDIs (Pissares digitals interactives), connexió wifi a totes les aules, projecte de robòtica des de 3r de primària, i un gran etcètera per formar aquestes generacions del futur amb aquestes noves tecnologies, ja no tan noves!